Motonet logo
Aika ottaa ilo irti kesästä
Aika ottaa ilo irti kesästä

Takuu, virhevastuu ja huollot

Ehtoja päivitetty 6.6.2025

Takuu

Me Motonetissa tarjoamme myymillemme tuotteille kahden vuoden takuun. Takuu koskee kuluttaja-asiakkaiden yksityiskäytössä olevien tuotteiden valmistus- ja materiaalivikoja.

Takuu ei koske varaosia, elintarvikkeita ja autokemikaaleja, eikä käyttötavaroita kuten roskasäkit, sytyttimet, tulitikut, vaatteet ja hygieniatuotteet. Takuu ei kata vikoja, jotka johtuvat tuotteiden käyttöohjeiden vastaisesta käytöstä, virheellisestä käytöstä tai siitä, että tuotteita on jollain tavalla muutettu.

Kun tuotteella on takuu, sovelletaan virhetilanteissa takuutodistuksessa ja takuuta koskevassa mainonnassa esitettyjä ehtoja. Tarjoamamme takuu ei rajoita ostajan lain mukaisia oikeuksia. 

Virhevastuu

Kuluttajasuojalain tuotteelle määräämä virhevastuu kattaa vikoja ilman takuutakin. Virhevastuu määräytyy tuotteen oletetun kestoiän mukaan, jonka vuoksi virhevastuun kestolle ei ole laissa määritettyä aikarajaa. Usein tuotteen oletettu kestoikä on esimerkiksi kaksi tai viisi vuotta.

Virheellä tarkoitetaan sellaista tuotteen vikaa, huonontumaa, puutetta tai poikkeamaa, josta myyjä vastaa kuluttajansuojalain virhevastuusäännösten perusteella. Virhevastuu kattaa mahdolliset tuotteessa ilmenevät viat tilanteissa, jolloin tuotteen ei katsota vastaavan lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan sitä, mitä myyntitilanteessa voidaan katsoa sovitun.

Virhevastuuta eivät aiheuta esimerkiksi tuotteen luonnollinen kuluminen, epäasianmukainen käyttö, laiminlyöty tai väärä kunnossapito, epäasianmukainen tai sopimaton käyttötarkoitus, väärin suoritettu asennus (etenkin jos tilattu osa ei ole sopiva), käyttöohjeiden noudattamatta jättäminen tai virheellinen käsittely.

Kaikesta huolellisuudesta huolimatta yksittäistapauksissa saattaa sattua toimitusvirheitä tai virheellisyyttä esimerkiksi tuotteiden sopivuustiedoissa. Varaosien kohdalla tarkasta ostamasi tuote ennen sen asentamista vertaamalla sitä korvattavaan osaan ja varmista, että tilattu osa todella sopii ajoneuvoosi (esim. reikien ja liitäntöjen vastaavuus).

Jos ostettu osa eroaa mitoiltaan, muodoltaan tai materiaaliltaan aivan ilmeisesti korvattavasta alkuperäisestä tuotteesta, ota meihin yhteyttä asian selvittämiseksi ennen kuin asennat ostetun osan tai mukautat tai muutat sitä (esim. lakkaus).

Huolto

Jos tuotteessa on takuun piiriin kuuluva vika, tuote huolletaan tai korvataan vastaavanlaisella tuotteella. Toimimme tuotteen valmistajan ohjeistuksen mukaisesti. Ensisijaisesti pyrimme selvittämään, onko kyse sellaisesta vähäisestä virheestä, joka on korjattavissa huoltamalla tuote. Tällä pyrimme välttämään kohtuuttomia kustannuksia ja toimimaan kestävän kehityksen puolesta.

Huoltoaika 

Pyrimme huollattamaan tuotteesi aina mahdollisimman nopeasti. Pääsääntöisesti tuotteen korjaus vie noin 10-15 arkipäivää. Jos tuote on korjattu takuuaikana saman vian vuoksi kahdesti, ja huolto toteaa saman vian kolmannen kerran, voimme pyynnöstäsi käynnistää tuotevaihtoprosessin.

Kulut 

Korjauksesta ei koidu asiakkaalle kustannuksia, mikäli korjattava vika kuuluu takuun piiriin. Jos tuotteessa ilmennyt vika ei kuulu takuun eikä virhevastuun piiriin, on asiakkaan vastattava tuotteen korjaukseen liittyvistä kustannuksista.

Mihin tuon tai lähetän viallisen tuotteen?

Viallisen tai virheellisen tuotteen voi tuoda mihin tahansa Motonet-tavarataloon tai lähettää osoitteeseen:

Asiakaspalautus

Motonet Oy

Lisätietoja takuusta, virhevastuusta tai huollosta saa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse numeroon +358 30 1020 20 tai sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@motonet.fi. 

Lisää tietoa takuusta ja virhevastuusta voit lukea myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivustolta.