Motonet logo
Aika ottaa ilo irti kesästä
Aika ottaa ilo irti kesästä
Kaikki artikkelit

Sähköautoilun opas

Kirjoittaja:

Motonet-tiimi

Julkaistu: 29.3.2023.

(Päivitetty 29.3.2023)

Yhä useampi valitsee autoa vaihtaessaan alleen täyssähkö- tai hybridiauton. Etenkin työsuhdeautoilussa sähkö käyttövoimana ottaa isoja harppauksia, sillä jo lähes puolet uusista työsuhdeautoista on ladattavia (maaliskuu 2022). Myös käytettyjen hybridi- ja sähköautojen kauppa käy varsin kiivaana.

Koostimme napakan oppaan, jonka avulla pääset nopeasti kartalle sähköautoilun keskeisimmistä käsitteistä ja käytännöistä.

Pelkällä tai yhdessä

Yleensä ensimmäinen eteen tuleva kysymys on ajokin voimalähteen valinta: Oletko valinnut tai valitsemassa hybridin, joka yhdistelee useampaa voimanlähdettä vai täyssähköauton kokonaan ilman polttomoottoria? Auton käyttötarve on tässä luonnollisesti määräävä tekijä.

Jollekin autoilijalle riittää lyhyt kaupunkiajo, jolloin täyssähköllä pärjäilee mainiosti, kun taas toinen tarvitsee ajopeliä pitkään matka-ajoon seuduilla, joilta ei latausasemia juurikaan löydy. Tällaisessa tapauksessa hybridi on yleensä toimivin vaihtoehto.

Latausasema hoitaa homman

Sähköauton lataaminen on syytä hoitaa aina sille erikseen suunnitellussa latauspisteessä. Monilta huoltoasemilta, työpaikoilta ja vaikkapa kauppakeskusten parkkihalleista pisteitä jo löytyy, mutta sen lisäksi etenkin täyssähköautoa moni päätyy käytännön syistä lataamaan myös kotona tai vapaa-ajan asunnolla.

Kunnollinen sähköauton latausasema hoitaa homman nopeasti ja turvallisesti, sillä se kestää tavallista kotipistorasiaa huomattavasti paremmin latauksen vaatimaa virtaa, ja se on lisäksi varustettu vikavirtasuojalla. Tavallista pistorasiaa suositellaan vain satunnaiseen käyttöön silloin, kun kunnollista latausasemaa ei ole tarjolla, ei esimerkiksi yön yli -lataamiseen.

Mode, type, hä?

Ladattavien sähkö- ja hybridiajoneuvojen lataustavat ja latauskaapeleiden erilaiset liittimet saattavat helposti aiheuttaa hämmennystä. Tässä pikaperehdytys niiden maailmaan:

Lataustapa 1 (Mode 1) on pienten sähkökäyttöisten tai -avusteisten kulkuvälineiden, kuten sähköpolkupyörien, sähkömopojen ja sähköskootterien lataustapa.

Lataustapa 2 (Mode 2) on ajoneuvon tilapäiseen lataamiseen tarkoitettu lataustapa. Tällöin käytetään esimerkiksi auton mukana tullutta matkalaturia, joka kytketään tavalliseen kotipistorasiaan.

Lataustapa 3 (Mode 3) on sähköauton pääasiallinen lataustapa. Tässä lataustavassa käytetään kiinteää sähköajoneuvon lataamiseen tarkoitettua latauslaitetta. Useimmat julkiset sähköajoneuvojen latauspisteet ovat Mode 3 -lataamista varten toteutettuja. Sähköajoneuvon ja latauspisteen väliin kytketään latauskaapeli, jossa latauspisteeseen tuleva johdonpää on aina tyypiltään Type-2-liittimellä (kutsutaan joskus myös "Mennekes"-tyypin pistokkeeksi), ja autoon tuleva johdonpää joko Type-2- tai Type-1-liittimellä varustettu automallista riippuen.

Lataustapa 4 (Mode 4) on ajoneuvon pikalataustapa. Jotkut julkiset latauspisteet ovat tätä tyyppiä, mutta on syytä huomioida, että kaikille sähköajoneuvoille tämä lataustyyppi ei sovellu.

Ammattilainen aina asialle

Monilla pihoilla komeilevat autolämmityspistorasiat tai muut vastaavat kotitalouspistorasiat eivät sovellu pitkäaikaiseen ja riittävän suuritehoiseen lataukseen etenkään täyssähköauton kohdalla teknisten rajoitustensa vuoksi. Virallinen sähköauton latausasema sen sijaan mahdollistaa lataamisen turvallisesti myös kotona ja myös suuremmalla teholla. Kotona saavutettava latausteho riippuu myös auton sisäisen laturin tehosta ja tyypistä (1-, 2- tai 3-vaihelaturi).

Lähes kaikissa sähköautoissa on sisäänrakennettu laturi, joka muuttaa vaihtovirran tasavirraksi, ja syöttää sen edelleen auton akkuun. Autojen sisäänrakennettujen laturien teho vaihtelee yleisesti 1-vaiheisen 3,6 kW:n laturin ja 3-vaiheisen 22 kW:n laturin välillä.

Jos olet hankkimassa latausasemaa vaikkapa kotiin, suosittelemme sen asentamisessa aina sähköalan ammattilaisen puoleen kääntymistä. Latausaseman ostat helposti Motonet-tavaratalosta tai verkkokaupasta, mutta sen toimintakuntoon saattamisessa on niin monta muuttuvaa tekijää alkaen oman kodin sähköverkon kuormituksenkestävyydestä, että sähkömies on näissä askareissa tarpeen.

Vaikka kaikki latausasemat eivät välttämättä vaadi sähkömiestä itse laitteen kytkemiseen, on kodin koko sähköjärjestelmä sulakkeineen ja pistorasioineen syytä tarkistuttaa valtuutetun sähköasentajan toimesta. Näin vältyt ikäviltä yllätyksiltä, kuten ylikuumenemisvaaratilanteilta, sekä siltä, että lauantai-iltana samanaikainen saunan lämmitys, auton lataus ja korvapuustien paistaminen lyökin koko pirtin pimeäksi.

Omaa autoasi voit tietenkin ladata aina myös Motonet-tavaratalojen yhteydestä löytyvillä Motolatauspisteillä. Samalla voit kysyä lisää sähköautoilusta esimerkiksi Motomaatti-palvelupisteistä tai huollattaa ja korjauttaa autoasi Motonet-korjaamoilla.

Lisää mielenkiintoista sähköautoiluasiaa löydät mm. Tukesin sivuilta.