Motonet logo

Kirjaudu sisään

Kassalle

Kaikki artikkelit

Ohjeet moottorisahan kunnostukseen

Kirjoittaja:

Motonet-tiimi

Julkaistu: 2.9.2022.

(Päivitetty 12.3.2024)

Moottorisaha on tehokas ja turvallinen työkalu, kunhan oikeat työtekniikat ovat hallussa, suojavarusteet kunnossa ja saha oikein huollettu. Huoltotoimenpiteet voidaan jakaa kolmeksi kokonaisuudeksi: 1) asiat, jotka tulee tarkistaa jokaisen sahan käyttökerran yhteydessä, 2) kevyemmät huoltotoimenpiteet ja ketjun teroitus sekä 3) sahan kuluvien osien vaihto ja korvaaminen varaosilla.

Toimenpiteet jokaisella käyttökerralla

Aina, kun saha otetaan käyttöön, on syytä suorittaa sekä teräketjuöljyn että polttoaineen tason tarkistus. Kun molemmat säiliöt tankkaa täyteen, ei työ katkea ikävästi heti alkuunsa. Teräketjuöljyä on myös syytä lisätä aina bensasäiliön täytön yhteydessä.

Tärkeimpien turvajärjestelmien tarkistus on myös tarpeen. Kaasuliipaisimen turvaliipaisimen normaali liikkuvuus ja ketjujarrun sekä takapotkunsuojuksen toiminta pitää aina varmistaa.

Tarkista myös ennen sahan käynnistystä teräketjun kunto, terävyys ja kireys. Näin takaat sujuvan ja turvallisen työskentelyn. Työn tiimellyksessä irtoavien roskien puhdistus sahasta kannattaa hoitaa aina heti käytön jälkeen, kun saha on ehtinyt jäähtyä.

Oikeaoppinen huolto ja teroitus

Huoltotoimenpiteiden suorittamiseksi kannattaa hankkia kunnolliset työkalut. Uuden sahan varustepakettiin kuuluu yleensä yleistyökalu, jolla pärjää maastossa. Kotiverstaalla hommat hoituvat tehokkaammin esimerkiksi T-kahvamallisilla vääntimillä. Sahan puhdistamista helpotat ja nopeutat pienen paineilmakompressorin avulla, joka auttaa ahtaimmissakin paikoissa.

Jokainen moottorisaha on hieman erilainen, joten parhaiten pääset perille oman sahasi huoltotoimenpiteistä tutustumalla sen käyttöoppaaseen. Maastossa tarvittava sahan puhdistaminen hoituu kuitenkin yleensä parin erikokoisen harjan avulla. Jäähdytysripojen väliin tarttuneet roskat irrotat pienemmällä, ja isompi taas soveltuu purukotelon ja ilmanpuhdistimen pinnan siivoukseen.

Teräketjun teroittamiseen löytyy runsaasti niin näppäriä apuvälineitä kuin havainnollisia opetusvideoita. Perehdy tekniikoihin huolella – harjoitus tekee mestarin myös teroitushommissa. Joka tapauksessa aina maastoon lähdettäessä on syytä varata mukaan omaan sahaasi sopiva varaketju, sillä yllätyksiä voi aina sattua huolellisimmallekin metsämiehelle vaikkapa ketjun katketessa.

Moottorisahan teräketjun jaon selvittäminen

Ketjun jako on ketjun minkä tahansa kolmen peräkkäisen niitin välinen etäisyys jaettuna kahdella. Jako ilmoitetaan aina tuumina. Yleisimpiä ketjujakoja ovat 1/4” (6,35 mm), .325” (8,26 mm), 3/8” (9,525 mm), .404” (10,26 mm) ja ¾” (19,05 mm). Useimpiin Oregon-merkkisiin ketjuihin on merkitty vetolenkkeihin sarjanumero, jonka perusteella jako selviää. Motonetin tuotteiden nimikkeessä ”VL” tarkoittaa vetolenkkien lukumäärä.

Teräketjun leveyden määrittäminen
Leveydellä tarkoitetaan vetolenkin leveyttä, eli kohtaa joka kulkee sahan terälaipan ohjausurassa. Standardoidut leveydet ovat .043" (1,1 mm), .050" (1,3 mm), .058" (1,5 mm) ja .063" (1,6 mm). Leveydet .080" (2 mm) ja .122" (3,1 mm) on tarkoitettu metsäkonekäyttöön.

Terälevy eli laippa
Laipan nimellispituus on merkitty terälaippaan joko tuumina, milleinä tai molemmilla mittayksiköillä. Tyypillisiä terälaippojen pituuksia ovat 14" (35 cm), 16" (40 cm) ja 18" (45 cm). Laippaan on useimmiten merkitty myös vetolenkkimäärä, jako sekä uraleveys. Huomaa että kokonaispituus ja sahauspituus ovat eri asia, sahauspituudella tarkoitetaan matkaa kärjen etureunasta taimmaiseen leikkuuhampaaseen.

Teräketjun kiinnitys
-Väärin kiristetty teräketju kuluu nopeasti ja rasittaa sahan muita osia.
-Kuumaa ketjua ei saa kiristää. Kiristys tehdään ennen töiden aloittamista tai kun ketju on kunnolla jäähtynyt!
-Oikein kiristetty teräketju liikkuu ”nihkeästi” terälevyllä. Liian löysä ketju roikkuu, liian kireää ei saa liikuteltua.

Sahan puhdistaminen ja varaosat

Ajoittain moottorisaha kaipaa perinpohjaisempaa puhdistusta ja kuluvien osien vaihtamista uusiin. Sytytystulpan irrottaminen, tarkistus ja tarvittaessa vaihto ovat tyypillisiä sahurin eteen osuvia toimenpiteitä.

Sama pätee ilmansuodattimeen. Usein huolellinen puhdistus riittää, mutta käyttöikänsä loppua lähestyvä suodatin on syytä vaihtaa hyvissä ajoin, jotta vältytään itse sahan vaurioitumiselta. Joissain tilanteissa ilmansuodattimen jäätyminen voi myös olla kantona kaskessa. Tämä vaivaa hoituu helpoimmin niin, että mukana maastossa on aina uusi tai pudistettu varasuodatin.

Myös moottorisahan terälevy eli laippa on kuluva osa, joka vaatii huoltoa ja joskus vaihtamista uuteen. Teräketjun vaihdon yhteydessä myös laippa tulee kääntää, jotta se kuluu tasaisesti. Terälevyn ohjausura ja öljyaukko pitää puhdistaa säännöllisesti, ja mahdolliset epätasaisuudet voi yleensä viilata pois. Jos laipan ohjausura ei pidä vetolenkkiä paikoillaan tai teräketju ei pysy suorana ketju-urassa, on laippa syytä vaihtaa kokonaan uuteen.