Moottoripyörän huolto-opas
Kirjoittaja:
Motonet-tiimi
Julkaistu: 20.3.2024.
(Päivitetty 3.10.2024)
Muistilista motoristille
Näitä aina ajankohtaisia ohjeita voi hyödyntää moottoripyörän huollossa myös näin ajokauden loppusuoralla. Syksyllä akku kannattaa jättää ylläpitolataukseen, jotta seuraava ajokausi voidaan aloittaa ilman käynnistysongelmia.
Muista myös moottoripyörän suojaaminen olosuhteilta, säilytät pyörää sitten ulkona tai mikä suositeltavaa niin kuivissa ja lämpimissä sisätiloissa.
Päätimme koostaa meitä moottoripyöräharrastajia ja kauden aloitusta helpottamaan muistilistan jonka läpikäymällä ajokauden aloitus sujuu vaivattomasti ja sesonkiin päästään sujuvasti ilman murheita ja haavereita.
Tuoretta öljyä koneeseen
Öljy- ja öljynsuodatin on hyvä vaihtaa, mikäli se on syksyllä jäänyt tekemättä. Valmistajan asettamat vaatimukset öljyn laadulle löydät pyöräsi ohjekirjasta. Muista uusia myös tyhjennyspropun tiiviste, niin vältyt öljyvuodoilta.
Sopivan öljynsuodattimen löydät helposti varaosahausta
Katso ohjevideo moottoripyörän öljynvaihdosta ja tee se itse!
Tarkista ilmansuodatin – vaihda sytytystulpat
Ilmansuodatin on erittäin tärkeä osa moottorin toiminnan kannalta. Likainen ilmansuodatin tulee uusia tai huoltaa. Uusilla sytytystulpilla varmistat voimakkaan kipinän ja helpon käynnistyksen koko kauden ajan. Löydät pyörääsi sopivat osat varaosahausta. Videolla käydään läpi offroad-pyörän pestävän ilmansuodattimen huolto.
Tuoretta polttoainetta tankkiin
Huoltoasemilla myytävä polttoaine vanhenee muutamassa kuukaudessa laadustaan riippumatta. Lisää siis reippaasti tuoretta polttoainetta tankkiin. Erityisesti kauden alussa on suositeltavaa käyttää bensan sekaan lisättävää, puhdistavaa lisäainetta, kuten Motul Boost and Clean.
Muista samalla vaihtaa myös polttoainesuodatin uuteen. Varaosat löydät helposti varaosaluettelosta.
Testaa kytkimen toiminta
Mikäli kytkinkahva tuntuu epänormaalilta, selvitä vika ennen ajoon lähtöä. Jäykkä kytkinvipu voi johtua vaijerista, joka vaatii voitelua. Tunnoton kytkinkahva voi taas johtua ilmasta hydraulijärjestelmässä tai venyneestä vaijerista. Mikäli kytkinkahva toimii normaalisti mutta pyörä ei kiihdy, vaikka moottorin kierrokset nousevat, niin vika saattaa olla kuluneissa kytkinlevyissä.
Uudet kytkinlevyt löydät helposti varaosahaun kautta, lue lisää täältä .
Tarkista jarrujen toiminta
Testaa jarrujen toiminta ennen ajoon lähtöä. Varmista että jarrupaloissa on tarpeeksi kulutuspintaa. Myös jarrulevyjen paksuus sekä suoruus on hyvä tarkistaa. Ohjekirjasta löydät jarrulevyjen minimipaksuuden.
Myös kieroksi taipunut levy kuluttaa jarrupalat nopeasti toimivassakin jarrujärjestelmässä. Kuluneet jarrupalat sekä vääntyneet tai liian ohuet jarrulevyt tulee vaihtaa uusiin. Mikäli jarrupalat ovat kuluneet toispuoleisesti, tarkista jarrusatulan ja sen liukutappien kunto. Voitele jarruvaijerit esimerkiksi Motox Ketjuspraylla. DZ Hardware Vaijerin rasvaustyökalu on tähän hommaan mahtava apuri. Vaihda jarrunesteet uusiin ja ilmaa järjestelmät.
Videolla näet, miten moottoripyörän jarruneste vaihdetaan ja ilmataan. Jarrunesteen vaihto on helppo huoltotoimenpide, joka yleensä tehdään noin kahden vuoden välein.
Akusta virtaa!
Kiinnitä akku pyörään. Ensin punainen (+) ja sitten musta (-). Mikäli et irrottanut akkua talvisäilytyksen ajaksi, mittaa akun napajännite yleismittarilla ja lataa se tarvittaessa.. Esimerkiksi Fulbat Fulload 1000 -akkulaturilla lataat todella monipuolisesti kaikkia tavallisimpia MP-akkutyyppejä.
Jos pyörässäsi on perinteinen, huollettava akku, niin tarkista akkunesteen taso. Mikäli taso on merkkien alapuolella, on siihen lisättävä akkuvettä. Hyvästä huolenpidosta huolimatta, akun uusiminen on joskus myös ajankohtaista. Löydät varaosahausta pyörääsi sopivat käynnistysakut.
Renkaita ei tule unohtaa!
Tarkista moottoripyörän renkaat ja niiden ulkoinen kunto. Kulutuspintaa tulisi keskellä rengasta olla vähintään 2,0 mm. Uuden renkaan kulutuspinta on 4,0 – 7,0 mm ja Suomen laki kieltää ajamasta alle 1,0 mm kulutuspinnalla. Myös renkaiden ikä on hyvä tarkistaa renkaan kylkeen paistetusta DOT-leimasta.
Yli viisi vuotta vanhat renkaat on suositeltava vaihtaa uusiin. Varmista myös, että renkaissa ovat oikeat, valmistajan suosittelemat ilmanpaineet. Rengaspaineet mitataan aina kylmästä renkaasta. Tyypillisesti katupyörän eturenkaassa tulee olla noin 2,3 bar ja takarenkaassa hieman enemmän eli noin 2,7 bar. Löydät tarkat suosituspaineet pyöräsi käyttöohjekirjasta.
Kiiltävä pyörä kerää katseita!
Pese pyörä miedolla, vahaturvallisella pesuaineella. Vaahdotin ja painepesuri helpottavat hommaa, mutta muista olla tarkkana laakerien, voimansiirron ja sähköliittimien kohdalla. Tulppaa pakoputken pää ennen pesua. Kuivaa pyörä pesun jälkeen kuivausliinalla tai puhallinkuivaimella. Meiltä löydät laajan valikoiman muovi-, kumi- ja metallipintojen hoito- ja kiillotusaineita sekä suojaavia vahoja ja pinnotteita.
Ketjujen kunnon tarkitus
Ketjut on hyvä puhdistaa ketjuharjalla ja ketjunpesuaineella kuten Motul Chain Clean.
Pesun jälkeen aja ketju lämpimäksi ja voitele se ketjuöljyllä. Anna öljyn sitkostua ennen ajoon lähtöä, jotta ketjuöljy ei roisku vanteelle. Samalla on hyvä tarkistaa oikea ketjun kireys ja ettei ketjussa ole jumittuneita lenkkejä. Toistuva kiristystarve ennakoi ketjun ja rattaiden vaihdon tarpeesta.
Näy ja näe tiellä!
Tarkista pyörän ajovalojen ja muiden sähkölaitteiden moitteeton toiminta. Meiltä löydät laajan valikoiman polttimoita ja releitä, mikäli jokin valo on päässyt pimenemään. Muista, että ainakin ajovalon varapolttimo on hyvä pitää aina pyörässä mukana!
Käytä pyörä lämpimäksi ja nauti kesästä!
Ensimmäinen käynnistys voi vaatia hieman kärsivällisyyttä. Anna moottorin lämmetä hyvin ja tarkkaile pyörää mahdollisten nestevuotojen varalta. Tee lyhyt koeajo ja testaa vielä jarrut sekä moottorin toiminta.