Motonet-logo
Verkkokaupan asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu 030 621 20 (8 senttiä / minuutti) asiakaspalvelu@motonet.fi
Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 09-21, la klo 09-19 ja su klo 11-18.

Stella FJ C3000 avokela

55-05773

Hinta: 699,00€

kpl

Kotipaketti 9,50€

Matkahuolto 4,90€

Matkahuolto, lähellä-paketti 4,90€

Postipaketti 4,90€

Nouto tavaratalosta kanta-asiakkaille 0 €

Toimituskulut alkaen 4,90€

Ei saatavana tällä hetkellä

Shimano Stella FJ on epäilemättä kaikkien aikojen paras avokela. Se sopii kestävyytensä ja vesitiiviytensä puolesta suolavesikalastukseen, mutta jossa on silti kevyen makean veden kelan herkkä tuntuma. Tästä pitävät huolta uudet edistykselliset ratkaisut vesitiiviyteen, koneiston kestävyyteen sekä jarruvoiman tasaisuuteen. Koneiston toiminta on niin kitkatonta ja välyksetöntä, että tunnet kalan pienimmätkin tärpit kelan kammessa.

Tyypillisesti maailman johtavan kelavalmistajan uusin huippumalli näyttää suuntaa tuleville vuosille ja niin tälläkin kertaa. Tulevina vuosina osa Stella FJ:ssä esitellyistä ominaisuuksista löytyy myös hieman edullisemmista keloista. Uusimmista teknisistä ominaisuuksista kannattaa mainita Micro Module II -koneisto, X-Protect -vesitiivistys ja Silent Drive -tekniikka. Stella FJ -avokelan Long Stroke -puola on normaalia pidempi, jolloin heitettävyys paranee.

Valitse Stella, kun vain paras kelpaa!

Shimano Hagane
Kaikki Shimano-kelat valmistetaan tehtaissa, joiden katolla lukee Shimano. Hagane-ominaisuudet perustuvat Shimanon tehtailla oleviin tuotantovälineisiin ja -tekniikoihin sekä siihen tietotaitoon, joka yhdistää tekniset innovaatiot toimiviksi kalastusvälineiksi. Tämän vuoksi kaikkien Shimano-kelojen omaisuudet ovat olleet lähes mahdottomia kopioida, koska tekniset ominaisuudet perustuvat omassa tehdassalissa olevaan tekniikkaan ja taitoon.

Hagane-runko
Hagane-rungon tehtävä on varmistaa kelan koneiston sujuva toiminta kelaa äärimmilleen rasitettaessa. Osaavasti suunniteltu ja hyvistä materiaaleista valmistettu Hagane-kelarunko on kevyt ja erittäin jäykkä. Se ankkuroi kelan koneiston osat täsmällisesti paikoilleen myös silloin kun kelaa rasitetaan äärimmilleen. Koneiston ja koko kelan toiminnan kannalta on tärkeää, ettei runko taivu missään kalastustilanteessa. Huonosta materiaalista ei voi tehdä hyvää osaa – tämän vuoksi Hagane-rungot tehdään magnesiumista, alumiinista tai CI4+ -materiaalista.

Hagane-koneisto
Kelan koneiston tehtävä on välittää voima kammesta kelan roottorille mahdollisimman tarkasti ja kitkattomasti, jolloin kelaustuntuma ja -voima ovat parhaimmillaan. Hagane-pääratas on puhdasta, kierrättämätöntä alumiinia. Se on kylmätaottu, koska näin tehty koneiston osa on kestävämpi, jäykempi ja paremmin toimiva kuin valamalla tehty. Lisäksi pääratas on sijoitettu optimaalisesti voiman välitystä sekä kelan painopistettä ajatellen.

X-Ship
Kelan X-Ship-ominaisuus tarkoittaa, että kelan koneiston kriittiset komponentit ovat tuettu molemmista päistään tarkasti omille paikoilleen. Heti kammen ensikierroksesta lähtien tunnet koneiston tasaisen käynnin, mutta vasta kelaa rasitettaessa huomaat käytössäsi olevan kelausvoiman ja -väännön.

Micro Module Gear
Puhtaasta alumiinista kylmätaottu pääratas, jonka hampaat on optimoitu 3D-analyysin sekä kehittyneen metallintyöstön avulla. Näin päärattaan kitka ja välykset on saatu mahdollisimman pieniksi. Lyhempien hampaiden ansiosta rattaat ovat koko ajan kiinni toisissaan, joten tuntuma on erittäin hyvä. Tämä parantaa myös kelan kalastusherkkyyttä. Tätä tekniikkaa voi käyttää vain niissä keloissa, joissa koneiston osat pysyvät jäykän rungon sisällä mikrometrin tarkkuudella omilla paikoillaan (Hagane-koneisto) myös kelaa äärimmilleen rasitettaessa.

X-Protect
X-Protect on tekniikka, jolla veden ja epäpuhtauksien pääsy kelan sisälle estetään. Suojaus kattaa kelan rungon sekä siimanohjaimen laakerin. Suojaus on toteutettu labyrinttimaisen muotoilun sekä vettä hylkivien pintojen avulla. X-Protect-suojattu kela kestää jopa lyhytaikaista upottamista veteen.

Silent Drive
Silent Drive -tekniikan tarkoitus on ollut minimoida kelan välykset ja vaimentaa ääntä. Tämä on toteutettu optimoimalla koneiston 11 eri osaa (Stella FJ).

G-Free
Koneiston matopyörä on sijoitettu poikkeuksellisesti päärattaan akselin yläpuolelle, jolloin kelan painopiste on tuotu mahdollisimman lähelle kalastajan vapakättä. Tämän ansiosta erilaiset kalastustilanteissa syntyvät väännöt ja momentit on minimoitu.

Rigid Support Drag
Kun kelan jarrua säädetään pienelle teholle, tai kun kelan jarrua rasitetaan rajusti, normaalissa kelassa puola alkaa heilumaan aiheuttaen jarrutusvoiman vaihtelua. Puolan Rigid Support -tuenta estää tämän vaappumisen, jolloin jarruvoima on tasainen myös pienimmillä jarrutusvoimakkuuksilla.

Laakerointi
Shimanon kehittämä Roller Bearing -erikoislaakeri tukee kelan akselin tukevasti oikeaan linjaan. Tämän laakerin korvaaminen vaatisi 3–4 kpl perinteisiä kuulalaakereita. Tämän vuoksi Shimano-keloja tulisi verrata muiden valmistajien tuotteisiin joissa on 3–4 kuulalaakeria enemmän. Stella FJ -kelassa on 12 kpl S A-RB -kuulalaakerin ja 1 kpl Super Stopper Anti Reverse Roller Bearing -laakerin rakenne.

S A-RB -laakeri
S A-RB -laakerit on tehty ruostumattomasta teräksestä, jonka ominaisuuksia on parannettu kemiallisen- ja lämpökäsittelyn yhdistelmällä. A-RB-laakerin pinta on kovempi kuin normaalilla laakerilla, jolloin sen vierintävastus on pienempi. Toinen laakerityypin etu on huomattavasti parantunut korroosion kesto (noin kymmenenkertainen teräslaakeriin verrattuna). Lisäksi S-tyypin laakeri on suljettu eli laakerin molemmissa päissä on metalli- tai kumisuoja, joka ehkäisee lian ja epäpuhtauksien pääsyä laakeriin.

Alumiinista kylmätaottu puola
Alumiinin kylmätaonta on ylivoimainen tekniikka verrattaessa sitä perinteiseen valamiseen. Kylmätaonnalla valmistettava kappale on jäykempi ja kevyempi kuin valettu, koska sen molekyylirakenne on erilainen. Shimano-tehtailla käytetään kylmätaontaa mm. kelojen rattaiden ja puolien valmistamiseen.

AR-C-puola
Yksi Shimanon patenteista koskee AR-C-puolan etureunan muotoilua. Sen ansiosta siima lähtee heitettäessä puolalta lähes suoraan ensimmäistä vaparengasta kohti. Näin kelaa lähimpänä olevan vaparenkaan kitka minimoituu eikä vavassa tarvitse olla ylisuurta rengasta.

One Piece Bail
Yhdestä palasta työstetty siimanohjaimen sanka ei sisällä liitoksia, joihin siima voisi osua. Näin siima päätyy heiton jälkeen nopeammin siimanohjaimen laakerin päälle ja siiman kiertyminen vähenee. Lisäksi niiden tärppien osuus, joiden aikana siima on vielä sangan päällä, minimoituu. Sanka toimii jousen tavoin eli sitä rasitettaessa se taipuu ja palautuu taas alkuperäiseen muotoonsa.

EI Surface Treatment
Kelan pinnoite koostuu useista, jopa seitsemästä erilaisesta pinnoitekerroksesta. Mikäli pinnoitteeseen syntyy naarmu, se korjaa itsensä ehkäisten veden ja epäpuhtauksien pääsyn kelan runkoon.

Cross Carbon Drag
Olipa kelan väsytysjarru missä asennossa tahansa, Shimano Cross Carbon -jarrulevyt takaavat tasaisen jarrutusvoiman. Ne mahdollistavat myös entistä laajemman jarruvoiman säätöalueen.

Shimano on maailman paras kelavalmistaja
Shimanoa ei syyttä pidetä maailman johtavana kelavalmistajana. Tämän on noteerannut myös suomalainen Erä-lehti (8/2013), joka valitsi omiin vuosien saatossa tehtyihin kelatesteihin perustuen Shimanon 2000-luvun parhaaksi kelavalmistajaksi.

Katso video

Hinta Saatavuus Ostoskori
55-05773 Stella FJ C3000 avokela 699,00€
Tarkista saldo
0 Verkkokauppa
kpl
Shimano Stella FJ on epäilemättä kaikkien aikojen paras avokela. Se sopii kestävyytensä ja vesitiiviytensä puolesta suolavesikalastukseen, mutta jossa on silti kevyen makean veden kelan herkkä tuntuma. Tästä pitävät huolta uudet edistykselliset ratkaisut vesitiiviyteen, koneiston kestävyyteen sekä jarruvoiman tasaisuuteen. Koneiston toiminta on niin kitkatonta ja välyksetöntä, että tunnet kalan pienimmätkin tärpit kelan kammessa.

Tyypillisesti maailman johtavan kelavalmistajan uusin huippumalli näyttää suuntaa tuleville vuosille ja niin tälläkin kertaa. Tulevina vuosina osa Stella FJ:ssä esitellyistä ominaisuuksista löytyy myös hieman edullisemmista keloista. Uusimmista teknisistä ominaisuuksista kannattaa mainita Micro Module II -koneisto, X-Protect -vesitiivistys ja Silent Drive -tekniikka. Stella FJ -avokelan Long Stroke -puola on normaalia pidempi, jolloin heitettävyys paranee.

Valitse Stella, kun vain paras kelpaa!

Shimano Hagane
Kaikki Shimano-kelat valmistetaan tehtaissa, joiden katolla lukee Shimano. Hagane-ominaisuudet perustuvat Shimanon tehtailla oleviin tuotantovälineisiin ja -tekniikoihin sekä siihen tietotaitoon, joka yhdistää tekniset innovaatiot toimiviksi kalastusvälineiksi. Tämän vuoksi kaikkien Shimano-kelojen omaisuudet ovat olleet lähes mahdottomia kopioida, koska tekniset ominaisuudet perustuvat omassa tehdassalissa olevaan tekniikkaan ja taitoon.

Hagane-runko
Hagane-rungon tehtävä on varmistaa kelan koneiston sujuva toiminta kelaa äärimmilleen rasitettaessa. Osaavasti suunniteltu ja hyvistä materiaaleista valmistettu Hagane-kelarunko on kevyt ja erittäin jäykkä. Se ankkuroi kelan koneiston osat täsmällisesti paikoilleen myös silloin kun kelaa rasitetaan äärimmilleen. Koneiston ja koko kelan toiminnan kannalta on tärkeää, ettei runko taivu missään kalastustilanteessa. Huonosta materiaalista ei voi tehdä hyvää osaa – tämän vuoksi Hagane-rungot tehdään magnesiumista, alumiinista tai CI4+ -materiaalista.

Hagane-koneisto
Kelan koneiston tehtävä on välittää voima kammesta kelan roottorille mahdollisimman tarkasti ja kitkattomasti, jolloin kelaustuntuma ja -voima ovat parhaimmillaan. Hagane-pääratas on puhdasta, kierrättämätöntä alumiinia. Se on kylmätaottu, koska näin tehty koneiston osa on kestävämpi, jäykempi ja paremmin toimiva kuin valamalla tehty. Lisäksi pääratas on sijoitettu optimaalisesti voiman välitystä sekä kelan painopistettä ajatellen.

X-Ship
Kelan X-Ship-ominaisuus tarkoittaa, että kelan koneiston kriittiset komponentit ovat tuettu molemmista päistään tarkasti omille paikoilleen. Heti kammen ensikierroksesta lähtien tunnet koneiston tasaisen käynnin, mutta vasta kelaa rasitettaessa huomaat käytössäsi olevan kelausvoiman ja -väännön.

Micro Module Gear
Puhtaasta alumiinista kylmätaottu pääratas, jonka hampaat on optimoitu 3D-analyysin sekä kehittyneen metallintyöstön avulla. Näin päärattaan kitka ja välykset on saatu mahdollisimman pieniksi. Lyhempien hampaiden ansiosta rattaat ovat koko ajan kiinni toisissaan, joten tuntuma on erittäin hyvä. Tämä parantaa myös kelan kalastusherkkyyttä. Tätä tekniikkaa voi käyttää vain niissä keloissa, joissa koneiston osat pysyvät jäykän rungon sisällä mikrometrin tarkkuudella omilla paikoillaan (Hagane-koneisto) myös kelaa äärimmilleen rasitettaessa.

X-Protect
X-Protect on tekniikka, jolla veden ja epäpuhtauksien pääsy kelan sisälle estetään. Suojaus kattaa kelan rungon sekä siimanohjaimen laakerin. Suojaus on toteutettu labyrinttimaisen muotoilun sekä vettä hylkivien pintojen avulla. X-Protect-suojattu kela kestää jopa lyhytaikaista upottamista veteen.

Silent Drive
Silent Drive -tekniikan tarkoitus on ollut minimoida kelan välykset ja vaimentaa ääntä. Tämä on toteutettu optimoimalla koneiston 11 eri osaa (Stella FJ).

G-Free
Koneiston matopyörä on sijoitettu poikkeuksellisesti päärattaan akselin yläpuolelle, jolloin kelan painopiste on tuotu mahdollisimman lähelle kalastajan vapakättä. Tämän ansiosta erilaiset kalastustilanteissa syntyvät väännöt ja momentit on minimoitu.

Rigid Support Drag
Kun kelan jarrua säädetään pienelle teholle, tai kun kelan jarrua rasitetaan rajusti, normaalissa kelassa puola alkaa heilumaan aiheuttaen jarrutusvoiman vaihtelua. Puolan Rigid Support -tuenta estää tämän vaappumisen, jolloin jarruvoima on tasainen myös pienimmillä jarrutusvoimakkuuksilla.

Laakerointi
Shimanon kehittämä Roller Bearing -erikoislaakeri tukee kelan akselin tukevasti oikeaan linjaan. Tämän laakerin korvaaminen vaatisi 3–4 kpl perinteisiä kuulalaakereita. Tämän vuoksi Shimano-keloja tulisi verrata muiden valmistajien tuotteisiin joissa on 3–4 kuulalaakeria enemmän. Stella FJ -kelassa on 12 kpl S A-RB -kuulalaakerin ja 1 kpl Super Stopper Anti Reverse Roller Bearing -laakerin rakenne.

S A-RB -laakeri
S A-RB -laakerit on tehty ruostumattomasta teräksestä, jonka ominaisuuksia on parannettu kemiallisen- ja lämpökäsittelyn yhdistelmällä. A-RB-laakerin pinta on kovempi kuin normaalilla laakerilla, jolloin sen vierintävastus on pienempi. Toinen laakerityypin etu on huomattavasti parantunut korroosion kesto (noin kymmenenkertainen teräslaakeriin verrattuna). Lisäksi S-tyypin laakeri on suljettu eli laakerin molemmissa päissä on metalli- tai kumisuoja, joka ehkäisee lian ja epäpuhtauksien pääsyä laakeriin.

Alumiinista kylmätaottu puola
Alumiinin kylmätaonta on ylivoimainen tekniikka verrattaessa sitä perinteiseen valamiseen. Kylmätaonnalla valmistettava kappale on jäykempi ja kevyempi kuin valettu, koska sen molekyylirakenne on erilainen. Shimano-tehtailla käytetään kylmätaontaa mm. kelojen rattaiden ja puolien valmistamiseen.

AR-C-puola
Yksi Shimanon patenteista koskee AR-C-puolan etureunan muotoilua. Sen ansiosta siima lähtee heitettäessä puolalta lähes suoraan ensimmäistä vaparengasta kohti. Näin kelaa lähimpänä olevan vaparenkaan kitka minimoituu eikä vavassa tarvitse olla ylisuurta rengasta.

One Piece Bail
Yhdestä palasta työstetty siimanohjaimen sanka ei sisällä liitoksia, joihin siima voisi osua. Näin siima päätyy heiton jälkeen nopeammin siimanohjaimen laakerin päälle ja siiman kiertyminen vähenee. Lisäksi niiden tärppien osuus, joiden aikana siima on vielä sangan päällä, minimoituu. Sanka toimii jousen tavoin eli sitä rasitettaessa se taipuu ja palautuu taas alkuperäiseen muotoonsa.

EI Surface Treatment
Kelan pinnoite koostuu useista, jopa seitsemästä erilaisesta pinnoitekerroksesta. Mikäli pinnoitteeseen syntyy naarmu, se korjaa itsensä ehkäisten veden ja epäpuhtauksien pääsyn kelan runkoon.

Cross Carbon Drag
Olipa kelan väsytysjarru missä asennossa tahansa, Shimano Cross Carbon -jarrulevyt takaavat tasaisen jarrutusvoiman. Ne mahdollistavat myös entistä laajemman jarruvoiman säätöalueen.

Shimano on maailman paras kelavalmistaja
Shimanoa ei syyttä pidetä maailman johtavana kelavalmistajana. Tämän on noteerannut myös suomalainen Erä-lehti (8/2013), joka valitsi omiin vuosien saatossa tehtyihin kelatesteihin perustuen Shimanon 2000-luvun parhaaksi kelavalmistajaksi.

kpl
hyllypaikka Hyllypaikka: Valitse ensin tavaratalo

Tätä tuotetta katselleet katselivat myös näitä

Motonet käyttää verkkosivuillaan evästeitä jotta voimme tarjota paremman käyttökokemuksen. Jatkamalla sivustolla hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää OK

Ostoskori on tyhjä