Motonet-logo
Verkkokaupan asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu 030 621 20 (8 senttiä / minuutti) asiakaspalvelu@motonet.fi
Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 09-21, la klo 09-19 ja su klo 10-18.
Moottoripyörän ketjun ja rattaiden vaihto

Ketjujen ja rattaiden vaihto moottoripyöriin on yleensä kohtalaisen helppo huoltotoimenpide. Ennen työn aloittamista varmista, että sinulla on tarvittavat osat, työkalut ja tarvikkeet. Seuraavat osat ja tarvikkeet ovat välttämättömiä:
  • pyörääsi sopivat ketjut ja rattaat
  • hylsysarja ja momenttiavain
  • lenkkiavaimia
  • mutterinväännin
  • ketjun katkaisu- ja niittaustyökalu
  • laakerirasvaa ja ruuvilukitetta tarvittaessa
  • huoltopukki, mikäli pyörässä ei ole keskiseisontatukea

Ketjujen ja rattaiden tyypillinen vaihtoväli säännöllisellä huollolla on o-renkaattomilla ketjuilla noin 5 000-10 000 km ja x-rengasketjuilla noin 20 000-30 000 km. Ketjun ja rattaiden vaihdon tarvetta pystyy ennakoimaan rattaiden kunnosta. Mikäli hampaat alkavat olemaan taipuneita, on ketjut ja rattaat syytä vaihtaa. Venynyt ketju aiheuttaa myös nykivää ajokäyttäytymistä, minkä huomaa varsinkin hitailla nopeuksilla. Toistuva ketjun kiristystarve ennakoi myös ketjunvaihdon tarpeesta. Muista vaihtaa aina ketju ja rattaat yhtä aikaa, sillä uusi ketju ja kuluneet rattaat taikka uudet rattaat ja vanha ketju eivät ole pitkäikäinen vaihtoehto. Mikäli vaihdat samalla toisiovedon välityssuhdetta esim. isompi takaratas, niin huomioi, että vakiopituinen ketju ei välttämättä riitä. Alla olevat ohjeet pätevät Suzuki GSX1400 -pyörään, huomaa että mallikohtaisia rakenteellisia eroja on.
×
Esimerkkiprojektissamme GSX 1400, VM. 2006
Ketjun jumittuneet lenkit kertovat vaihdon tarpeesta.
Ketjun jumittuneet lenkit kertovat vaihdon tarpeesta.
Irrota ensin eturattaan kotelo...
Irrota ensin eturattaan kotelo...
...ja sen jälkeen kytkimen työsylinteri.
...ja sen jälkeen kytkimen työsylinteri.
Irrota nopeusmittarin anturi.
Irrota nopeusmittarin anturi.
Löysää eturattaan mutteri, käytä tarvittaessa mutterinväännintä.
Löysää eturattaan mutteri, käytä tarvittaessa mutterinväännintä.
Löysää takarattaan mutterit: pyydä kaveria käyttämään takajarrua, näin takapyörä pysyy paikoillaan.
Löysää takarattaan mutterit: pyydä kaveria käyttämään takajarrua, näin takapyörä pysyy paikoillaan.
Aseta ketjun katkaisutyökalu paikoilleen siten, että se on 90 asteen kulmassa ketjuun nähden ja katkaisupää on ketjutapin keskellä.
Aseta ketjun katkaisutyökalu paikoilleen siten, että se on 90 asteen kulmassa ketjuun nähden ja katkaisupää on ketjutapin keskellä.
Tarkista oikeat asetukset työkalun käyttöohjeesta. D.I.D-työkalussa asento A on ketjun katkaisua varten.
Tarkista oikeat asetukset työkalun käyttöohjeesta. D.I.D-työkalussa asento A on ketjun katkaisua varten.
Katkaise vanha ketju sopivia lenkkiavaimia käyttäen.
Katkaise vanha ketju sopivia lenkkiavaimia käyttäen.
Yhdistä uusi ja vanha ketju tilapäisesti nippusiteellä ja ”vedä” uusi ketju paikoilleen vanhan avulla. Vedä uusi ketju niin pitkälle, että molemmat päät ovat takarattaan puolivälissä, näin ketjulukon asentaminen on helpompaa.
Yhdistä uusi ja vanha ketju tilapäisesti nippusiteellä ja ”vedä” uusi ketju paikoilleen vanhan avulla. Vedä uusi ketju niin pitkälle, että molemmat päät ovat takarattaan puolivälissä, näin ketjulukon asentaminen on helpompaa.
Laita runsaasti rasvaa ketjuholkkeihin, rasva sisältyy yleensä ketju-
pakkaukseen.
Laita runsaasti rasvaa ketjuholkkeihin, rasva sisältyy yleensä ketju- pakkaukseen.
Rasvaa uusi ketjulukko huolellisesti.
Rasvaa uusi ketjulukko huolellisesti.
Rasvaa myös ketjulukkoon tulevat x-renkaat.
Rasvaa myös ketjulukkoon tulevat x-renkaat.
Asenna ketjulukko paikoilleen, laita yhdet x-renkaat lukon tappeihin.
Asenna ketjulukko paikoilleen, laita yhdet x-renkaat lukon tappeihin.
Laita loput x-renkaat ketjulukon tappeihin.
Laita loput x-renkaat ketjulukon tappeihin.
Asenna ketjulukon sivulevy paikoilleen niittaustyökalulla.
Asenna ketjulukon sivulevy paikoilleen niittaustyökalulla.
Käännä työkalun tuurna toisinpäin ja laita siihen sivulevyn pidike, asetus edelleen A-asennossa. Kiristä pulttia, kunnes tunnet selvän vastuksen. Älä kiristä liikaa, ettei ketjulukko jää liian tiukalle.
Käännä työkalun tuurna toisinpäin ja laita siihen sivulevyn pidike, asetus edelleen A-asennossa. Kiristä pulttia, kunnes tunnet selvän vastuksen. Älä kiristä liikaa, ettei ketjulukko jää liian tiukalle.
Tarkista että ketjulukon sivulevy on suorassa ja ettei liitos ole jäykkä.
Tarkista että ketjulukon sivulevy on suorassa ja ettei liitos ole jäykkä.
Seuraavaksi tarkista työkalun oikea asetus: D.I.D-työkalussa asento B on niittaamista varten.
Seuraavaksi tarkista työkalun oikea asetus: D.I.D-työkalussa asento B on niittaamista varten.
Niittaa ketjulukon päät käyttäen lenkkiavaimia. Tarkista, että työkalun niittauspää on ketjutapin keskellä ja työkalu on 90 asteen kulmassa ketjuun nähden. Kiristä pulttia, kunnes tunnet selvän vastuksen. Älä kiristä liikaa.
Niittaa ketjulukon päät käyttäen lenkkiavaimia. Tarkista, että työkalun niittauspää on ketjutapin keskellä ja työkalu on 90 asteen kulmassa ketjuun nähden. Kiristä pulttia, kunnes tunnet selvän vastuksen. Älä kiristä liikaa.
Tarkista niittauksen kireys käyttämällä työkalun niittaustuurnaa. Mikäli tuurna koskettaa sivulevyyn on niittaus valmis. Mikäli ei, on niittausta jatkettava. Muista niitata molemmat ketjutapin päät. Tarkista vielä lopuksi että liitos ei ole jäykkä.
Tarkista niittauksen kireys käyttämällä työkalun niittaustuurnaa. Mikäli tuurna koskettaa sivulevyyn, on niittaus valmis. Mikäli ei, on niittausta jatkettava. Muista niitata molemmat ketjutapin päät. Tarkista vielä lopuksi, että liitos ei ole jäykkä.
Irrota taka-akselin mutteri, vedä taka-akseli ulos ja irrota takapyörä.
Irrota taka-akselin mutteri, vedä taka-akseli ulos ja irrota takapyörä.
Akselia saattaa joutua naputtamaan vasaralla. Pidä välissä esim. puukalikkaa, ettei akseli vaurioidu.
Akselia saattaa joutua naputtamaan vasaralla. Pidä välissä esim. puukalikkaa, ettei akseli vaurioidu.
Irrota vanha eturatas.
Irrota vanha eturatas.
Asenna uusi eturatas ja laita kierrelukitetta vetoakselin 
kierteisiin tarvittaessa.
Asenna uusi eturatas ja laita kierrelukitetta vetoakselin kierteisiin tarvittaessa.
Irrota vanha takaratas.
Irrota vanha takaratas.
Tarkista vetopakan laakerin kunto.
Tarkista vetopakan laakerin kunto.
Tarkista vetopakan vaimennuskumien sekä takapyörän laakerien kunto.
Tarkista vetopakan vaimennuskumien sekä takapyörän laakerien kunto.
Puhdista vetopakan ja takarattaan vastinpinta.
Puhdista vetopakan ja takarattaan vastinpinta.
Rasvaa taka-akseli.
Rasvaa taka-akseli.
Asenna uusi takaratas takapyörään, jonka jälkeen asenna takapyörä.
Asenna uusi takaratas takapyörään, jonka jälkeen asenna takapyörä.
Tarkista ketjun kireys ja säädä tarvittaessa, kiristä taka-akselin mutteri käyttäen momenttiavainta valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
Tarkista ketjun kireys ja säädä tarvittaessa, kiristä taka-akselin mutteri käyttäen momenttiavainta valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
Kiristä eturattaan mutteri valmistajan ilmoittamaan momenttiin. Pyydä kaveria käyttämään takajarrua, jotta pystyt kiristämään mutterin.
Kiristä eturattaan mutteri valmistajan ilmoittamaan momenttiin. Pyydä kaveria käyttämään takajarrua, jotta pystyt kiristämään mutterin.
Asenna nopeusmittarin anturi, tämän jälkeen asenna kytkimen työsylinteri sekä eturattaan kotelo.
Asenna nopeusmittarin anturi, tämän jälkeen asenna kytkimen työsylinteri sekä eturattaan kotelo.
Kiristä takarattaan kiinnitysmutterit. Tarkista ketjun kireys ja säädä tarvittaessa.
Kiristä takarattaan kiinnitysmutterit. Tarkista ketjun kireys ja säädä tarvittaessa.
Motonet käyttää verkkosivuillaan evästeitä jotta voimme tarjota paremman käyttökokemuksen. Jatkamalla sivustolla hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää Hyväksy evästeet

Ostoskori on tyhjä